Asiakasnäkymä
Helsingin kaupunki
Päivitetty 14.10.2024
Helsingin työllisyyspalveluiden alkukartoitus koto- / koto+ -asiakkaille
Palvelutarpeen arviointi, osaaminen ja työkokemuksen kartoitus, käydään läpi työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet sekä työttömyysturva-asiat. Laaditaan ensimmäinen kotoutumis- / tai työllistymissuunnitelma tai päivitetään vanhentunut suunnitelma.
Palvelun toteutustapa
Läsnäoloa vaativa palvelu
Kohderyhmä
Kotoutumisajalla oleva,
Kotoutumisajan ylittänyt,
Osaamisen kartoittaminen
Palvelun kieli
suomi
ruotsi
englanti
Maksullisuus
Ei maksua
Palvelun saavutettavuus
Ei edellytä lukutaitoa
Mahdollisuus tulkkauspalveluun
Kohderyhmä
Palvelu on ensisijaisesti tarkoitettu Helsingin työllisyyspalveluiden asiakkaille, joilla on oikeus kotoutumissuunnitelmaan. Alkukartoitukseen voi ohjata TARP-tiimistä kotoutumisajan ylittäneitä asiakkaita, jos asiakkaalla katsotaan olevan tarve kotoutumispalveluille. Alkukartoitus järjestetään uusille asiakkaille sekä asiakkaille, jotka eivät ole olleet kuuteen kuukauteen työnhakijoina Helsingin työllisyyspalveluissa.
Osallistujan kotikunta
Helsinki
Ikäryhmät
Kaikille työikäisille
Osallistuminen
Osallistumisen edellytykset:
Maahan muuttaneiden alkukartoitus järjestetään Helsingin työllisyyspalveluiden asiakkaalle, jotka ovat oikeutettuja kotoutumissuunnitelmaan (ensimmäisen oleskeluluvan saamisesta on kulunut aikaa alle 3 vuotta) tai niille uusille asiakkaille, joiden arvioidaan vielä hyötyvän kotoutumispalveluista (esim. lasten kanssa pitkään kotona olleet vanhemmat,jotka ovat edelleen kotoutumispalveluien tarpeessa, vaikka kotoutumisaikaa ei olisikaan jäljellä).
Osallistumisen hyödyt:
Alkukartoituksen tarkoitus on tukea kotoutumistasi ja työllistymistäsi Suomeen. Alkukartoituksessa on kartoitetaan sinulle sopivat kototumistasi edistävät palvelut, kerrotaan oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi työnhakijana ja mietitään sinulle sopivinta polkua työn saannille Suomessa. Alkukartoituksessa sinun kanssasi tehdään suunnitelma siitä mitä palveluja sinä tarvitset ja miten voit itse edistää kotoutumistasi ja työn saamista Suomessa
Toteutustapa
Toteutustapa
Missä ja milloin
Jos sinulla ei ole etukäteen varattua aikaa, ota vuoronumero ja asetu odotustilan penkeille odottamaan. Mikäli mahdollista, tule paikalle aamulla välttääksesi iltapäiväruuhkan. Ruuhkaisin aika on tyypillisesti noin kello 11-15 välillä. Postia voit jättää 4. kerroksen rappukäytävässä olevaan postilaatikkoon. Rappukäytävään pääsee arkisin klo 6-20 ja lauantaisin klo 7.30-16.
Useimpina päivinä ovellamme on vartija, joka ohjeistaa asiakkaita. Jos olet epävarma, miten toimia, voit kysyä häneltä neuvoa.
Jos sinulla on aika varattuna, sinun ei tarvitse ottaa vuoronumeroa, eikä ilmoittautua erikseen. Asiantuntijamme noutaa sinut odotustilasta sovittuun tapaamiseen.
Useimpina päivinä ovellamme on vartija, joka ohjeistaa asiakkaita. Jos olet epävarma, miten toimia, voit kysyä häneltä neuvoa.
Jos sinulla on aika varattuna, sinun ei tarvitse ottaa vuoronumeroa, eikä ilmoittautua erikseen. Asiantuntijamme noutaa sinut odotustilasta sovittuun tapaamiseen.
Esteettömyys
Julkisen liikenteen saavutettavissa
,
Rakennuksessa on hissi
,
Tila on fyysisesti esteetön
Palvelun kieli
suomi,
ruotsi,
englanti
Lisätiedot:
Tulkki tilataan asiakkaalle tarvittaessa.