Asiakasnäkymä
Kotoutumisen palvelut muille kuin työnhakijoille (työvoiman ulkopuolella olevat kotoutujat)
Palvelun toteutustapa
Elämäntilanne ja palvelukategoria:
Palvelun kieli:
Maksullisuus:
Palvelun saavutettavuus
Kenelle palvelu on tarkoitettu?
Asiakkaat, jotka ovat oikeutettu kotoutumissuunnitelmaan JA eivät ole työttömiä työnhakijoita.
Edellytys palveluun siirtymiselle on, että työnhaku ei ole voimassa.
Yleisimmin asiakas on:
-
Raskaus-, vanhempain- tai hoitovapaan aloittava henkilö
-
65 vuotta täyttänyt henkilö
-
Pitkäaikaissairas, työkyvytön, omaishoitaja, vammainen henkilö
-
Kokoaikaisesti työllistynyt henkilö, jos tarve kotoutumissuunnitelmalle ja -palveluille
-
Muusta syystä työvoiman ulkopuolella oleva henkilö
Tilapäistä suojelua saaneilla henkilöillä tulee olla rekisteröity kotikuntamerkintä palvelun saamiseksi
Osallistujan kotikunta:
Ikä:
Miten pääsen osallistumaan palveluun?
Jos työnhakusi on voimassa / Jos olet työnhakijana Helsingin Työllisyyspalveluissa tai muussa kunnassa:
Ota ensin yhteyttä omaan asiantuntijaasi ja keskustele mahdollisuudesta siirtyä palveluun. Oma vastuuasiantuntijasi voi tehdä ohjauksen palveluun.
Jos työhakusi ei ole voimassa
Ota palveluun yhteyttä osallistumalla neuvontaan ilman ajanvarausta torstaisin kello 9.00-15.00 tai soita
Jos et tiedä onko työnhakusi voimassa
Ota palveluun yhteyttä osallistumalla neuvontaan ilman ajanvarausta torstaisin kello 9.00-15.00 välillä tai
Voit osallistua palveluun, jos
- asut Helsingissä
- et ole työnhakija
- olet saanut ensimmäisen oleskeluvan tai rekisteröinyt oleskeluoikeuden alle kolme vuotta sitten
- mahdollisuus osallistua tapaamisiin oman työntekijän kanssa paikan päällä tai puhelimitse
- tarvitset kotoutumispalveluita
Palveluun osallistuessa
- saa oman työntekijän, jonka kanssa voit keskustella toiveista ja tavoitteistasi Suomessa ja Helsingissä
- tehdään kotoutumissuunnitelma, jossa sovimme osallistumisesta sinulle sopivaan toimintaan tai kursseihin
- saa neuvontaa ja ohjausta kotoutumista tukevista palveluista kuten kielikursseista
- saa apua koulutukseen ilmoittautumisessa
- tietoa järjestöjen kotoutumista tukevasta toiminnasta
Miten palvelu järjestetään?
Osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeenarvio ja kotoutumissuunnitelma
- Ensimmäiseksi varaamme sinulle ajan tapaamiseen asiantuntijan kanssa, jossa kartoitamme elämäntilannettasi ja keskustelemme tarpeistasi liittyen kotoutumista tukeviin palveluihin. Tapaaminen järjestetään fyysisenä tapaamisena Helsingin Työllisyyspalveluissa tai yhteistyökumppaneiden tiloissa.
- Palvelutarpeenarvion yhteydessä arvioimme ja päätämme kotoutumissuunnitelman laatimisesta
- Kotoutumissuunnitelman laatiminen tehdään yleensä toisessa tapaamisessa. Kotoutumissuunnitelmassa sovimme yhdessä kanssasi niistä kotoutumista tukevista palveluista, joihin sinä sitoudut osallistumaan.
Voimme ohjata sinut seuraaviin palveluihin
- Yhteiskuntaorientaation kurssi äidinkielelläsi tai hyvin osaamallasi kielellä
- Suomen tai ruotsin kielen kurssit
- Ryhmä- ja vapaa-ajan toiminta
Missä ja milloin?
,
,
Mikäli mahdollista, tule paikalle aamulla välttääksesi iltapäiväruuhkan. Ruuhkaisin aika on tyypillisesti noin kello 11-15 välillä. Postia voit jättää 4. kerroksen rappukäytävässä olevaan postilaatikkoon. Rappukäytävään pääsee arkisin klo 6-20 ja lauantaisin klo 7.30-16.
Useimpina päivinä ovellamme on vartija, joka ohjeistaa asiakkaita. Jos olet epävarma, miten toimia, voit kysyä häneltä neuvoa.
Sisäänkäynti sijaitsee Lyypekinkujan puolella. Saattoliikenne pääsee aivan sisäänkäynnin eteen. Sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä ei ole esteetöntä autopaikkaa, mutta rakennuksen edustalla on suuri pysäköintialue, jossa kolme esteetöntä autopaikkaa melko lähellä työllisyyspalveluiden sisäänkäyntiä. Sisäänkäynnin yhteydessä on 2 peräkkäistä porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet toisella puolella. Sisäänkäynnin yhteydessä on alle 6 m pitkä jyrkkä luiska, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla. Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa avauspainikkeen avulla automaattisesti. Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 4. Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa.
,
,
Mikäli mahdollista, tule paikalle aamulla välttääksesi iltapäiväruuhkan. Ruuhkaisin aika on tyypillisesti noin kello 11-15 välillä. Postia voit jättää 4. kerroksen rappukäytävässä olevaan postilaatikkoon. Rappukäytävään pääsee arkisin klo 6-20 ja lauantaisin klo 7.30-16.
Useimpina päivinä ovellamme on vartija, joka ohjeistaa asiakkaita. Jos olet epävarma, miten toimia, voit kysyä häneltä neuvoa.
Sisäänkäynti sijaitsee Lyypekinkujan puolella. Saattoliikenne pääsee aivan sisäänkäynnin eteen. Sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä ei ole esteetöntä autopaikkaa, mutta rakennuksen edustalla on suuri pysäköintialue, jossa kolme esteetöntä autopaikkaa melko lähellä työllisyyspalveluiden sisäänkäyntiä. Sisäänkäynnin yhteydessä on 2 peräkkäistä porrasaskelmaa, jossa on käsijohteet toisella puolella. Sisäänkäynnin yhteydessä on alle 6 m pitkä jyrkkä luiska, jossa on käsijohteet molemmilla puolilla. Sisäänkäynnin ovet erottuvat selkeästi. Oven ulkopuolella on riittävästi vapaata tilaa liikkumiselle esim. pyörätuolin kanssa. Ovi aukeaa avauspainikkeen avulla automaattisesti. Asiointipiste sijaitsee kerroksessa 4. Tilassa on hissi, johon mahtuu pyörätuoli ja jonka ovi aukeaa automaattisesti. Hissin kerrosnumerot ovat sormin tunnusteltavissa.
Huom! Neuvonta ja puhelinpalvelut suljettu 14.-18.7.2025. Ole hyvä ja lähetä meille sähköpostia tvu-kotoutujat@hel.fi, jos toivot yhteydenottoa. Olemme sinuun yhteydessä 21.7.2025 alkaen.