Asiakasnäkymä
International House Helsinki (IHH)
Palvelun toteutustapa
Elämäntilanne ja palvelukategoria:
Palvelun kieli:
Maksullisuus:
Palvelun saavutettavuus
Kenelle palvelu on tarkoitettu?
Palvelu on tarkoitettu hiljattain Suomeen ja pääkaupunkiseudulle muuttaneille sekä muuttoa suunnitteleville kansainvälisille henkilöasiakkaille. Työnantajapalvelut on tarkoitettu pääsääntöisesti Uudenmaan alueen työnantajille. IHH:n palvelut soveltuvat vasta Suomeen ja pääkaupunkiseudulle muuttaneille kansainvälisille henkilöille, joilla on tarve laittaa viranomaisasiansa ensimmäistä kertaa vireille. Ennakkovaiheen palveluja on tarjolla verkossa myös jo ennen maahantuloa.
Lisäksi IHH:n palvelut soveltuvat kohderyhmään kuuluville neuvontapalveluja ja asettautumista tukevia palveluja tarvitseville henkilö- ja työnantaja-asiakkaille.
Ajantasainen lisätieto palvelua tarjoavista viranomaisista ja tarjolla olevista palveluista löytyy IHH:n verkkosivuilta https://ihhelsinki.fi/
Osallistujan kotikunta:
Ikä:
Miten pääsen osallistumaan palveluun?
IHH on hybridipalvelu. Eri palveluja on saatavilla käyntiasiakaspalveluna (ajanvaraus- ja walk in -palvelut), puhelimitse sekä verkossa (webinaarit, verkkosivu, sähköposti, chat). Jotkut viranomaispalvelut edellyttävät tapaamisajan varaamista etukäteen.
IHH:n verkkosivulta löytyvät kaikki palvelut sekä tietoa siitä, mihin palveluihin on varattava tapaamisaika ennen vierailua asiakaspalvelupisteellä.
Asioinnin lisätieto: Jotta viranomaiset voivat saattaa asioita vireille, otathan tarvittavat asiakirjat mukaan käynnillesi palvelupisteeseen. Tarvittavat asiakirjat riippuvat viranomaisesta ja hoidettavasta asiasta. Ulkomailla myönnetyistä dokumenteista edellytetään joissakin palveluissa virallisia käännöksiä. Tarkistathan ennen asiointia, mitä asiakirjoja asiointiin on hyvä ottaa mukaan.
Palveluun osallistuminen edellyttää, että asiakas on hiljattain Suomeen ja pääkaupunkiseudulle muuttanut kansainvälinen asiakas, jonka täytyy laittaa viranomaisasiansa täällä ensimmäistä kertaa vireille. Lisäksi kansainväliset asiakkaat, jotka ovat muuttaneet pääkaupunkiseudulle, saavat IHH:sta muita asettautumista tukevia palveluja. Myös ulkomailta pääkaupunkiseudulle muuttoa suunnittelevat saava neuvontapalveluja verkossa jo ennen maahantuloa.
Usean eri viranomaisen toimivaltaan kuuluvat viranomaisasiansa saa laitettua vireille yhdessä palvelupisteessä. Lisäksi tarjolla on neuvontapalveluita. Työnantaja-asiakas saa etäpalveluna tarvitsemaansa neuvontaa esimerkiksi kansainväliseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyen. Palvelukokonaisuuden tavoitteena on nopeuttaa ja sujuvoittaa pääkaupunkiseudulle saapuvien uusien kansainvälisten asukkaiden ja heidän perheidensä alueelle asettautumista ja työmarkkinoille kiinnittymistä sekä saada alueella jo olevaa kansainvälistä osaamista paremmin yritysten ja työnantajien käyttöön.
Miten palvelu järjestetään?
International House Helsinki on yhteispalvelupiste, joka tarjoaa valtaosan maahanmuuttajien tarvitsemista alkuvaiheen neuvonta- ja viranomaispalveluista saman katon alta. Lisäksi etäpalveluna tarjotaan neuvontaa työnantajille kansainväliseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyen.
International House Helsingissä ovat edustettuina Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, Työllisyyspalvelut, Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Verohallinto (Vero), Kansaneläkelaitos (Kela), Maahanmuuttovirasto (Migri), Helsingin seudun kauppakamari, Eläketurvakeskus (ETK), sekä Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK).
Missä ja milloin?
,