Asiakasnäkymä
International House Helsinki (IHH)
Organisationssätt
Livssituation och tjänstekategori:
Tjänstens språk:
Avgifter:
Tjänstens tillgänglighet
Vem är tjänsten avsedd för?
Tjänsten är avsedd för internationella personkunder som nyligen flyttat till Finland och huvudstadsregionen, samt de som planerar att flytta. Arbetsgivartjänsterna är främst avsedda för arbetsgivare i Nylandsregionen.IHH:s tjänster är lämpliga för internationella personer som just har flyttat till Finland och huvudstadsregionen och som behöver inleda sina myndighetsärenden för första gången. Tjänster för att förbereda ärendena är också tillgängliga på webben före ankomsten till Finland.
Dessutom lämpar sig IHH:s tjänster för rådgivning och att bosätta sig för person- och arbetsgivarkunder som hör till målgruppen och behöver stödtjänster.
Du hittar mer aktuell information om de myndigheter som erbjuder tjänster och de tjänster som finns tillgängliga på IHH:s webbplats https://ihhelsinki.fi.
Deltagarens hemkommun:
Ålder:
Hur kan jag delta i tjänsten?
IHH är en hybridtjänst. Olika tjänster finns tillgängliga som personlig kundservice på plats (tidsbeställnings- och walk-in-tjänster), via telefon och på webben (webbinarier, webbplats, e-post, chatt). Vissa myndighetstjänster kräver att du bokar en mötestid i förväg.
Alla tjänster och information om vilka tjänster som kräver att du bokar en mötestid innan du besöker kundtjänstpunkten finns på IHH:s webbplats.
Mer information om att sköta ärenden: För att myndigheterna ska kunna inleda ärenden behöver du ha med dig nödvändiga handlingar då du behöver servicepunkten. Vilka handlingar som krävs beror på myndigheten och ärendet för hantering. Vissa tjänster kräver officiella översättningar av dokument som utfärdats utomlands. Kontrollera vilka dokument du bör ta med dig innan du kommer för att sköta ärenden.
Deltagande i tjänsten förutsätter att kunden är en internationell kund som nyligen flyttat till Finland och huvudstadsregionen och behöver inleda ett myndighetsärende här för första gången. Internationella kunder som flyttat till huvudstadsregionen får också andra tjänster från IHH för att stödja sin etablering. De som planerar att flytta till huvudstadsregionen från utlandet kommer får också rådgivning på webben innan ankomsten till landet.
Myndighetsärenden inom flera olika myndigheters befogenheter kan inledas vid en enda servicepunkt. Dessutom erbjuds rådgivningstjänster. Arbetsgivarkunder får den rådgivning de behöver som distanstjänst, till exempel i anknytning till internationell arbetskraft och rekrytering. Målet med tjänstehelheten är att påskynda och effektivisera bosättningen och etableringen på arbetsmarknaden av nya internationella invånare som anländer till huvudstadsregionen och av deras familjer samt att göra den internationella kompetens som redan finns i området mer tillgänglig för företag och arbetsgivare.
Hur ordnas tjänsten?
International House Helsinki är en gemensam servicepunkt som erbjuder de flesta av de rådgivnings- och myndighetstjänster som nyanlända invandrare behöver under samma tak. Dessutom erbjuds rådgivning till arbetsgivare som distanstjänst i anknytning till internationell arbetskraft och rekrytering.
I International House Helsinki finns följande aktörer representerade: Helsingfors stad, Esbo stad och Vanda stad, Sysselsättningstjänsterna, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV), Skatteförvaltningen (Skatt), Folkpensionsanstalten (FPA), Migrationsverket (Migri), Helsingforsregionens Handelskammare, Pensionsskyddscentralen (ETK) och Finlands Fackförbunds Centralorganisation (SAK).
Var och när?
,