Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hoppa till huvudinnehåll
    Asiakasnäkymä
    Helsingin kaupunki
    Uppdaterad 07.07.2025

    International House Helsinki (IHH)

    International House Helsinki är en servicepunkt som samlar olika aktörer och myndighetstjänster. IHH erbjuder tjänster till internationella personkunder samt till arbetsgivarkunder.
    Organisationssätt
    Hybridtjänst (en kombination av tjänster på distans och på plats)
    Livssituation och tjänstekategori:
    Person med högre utbildning,
    Syftar till den öppna arbetsmarknaden,
    Genomgår integrationsperiod,
    Examen avlagd utomlands,
    Intresserad av företagande,
    Rådgivning och vägledning,
    Tjänster för arbetsgivare
    Tjänstens språk:
    finska
    ,
    svenska
    ,
    engelska
    Avgifter:
    Tjänsten är avgiftsfri

    Tjänstens tillgänglighet

    Kräver stark identifiering
    Möjlighet till tjänst på lättläst språk
    Webbtjänsten är tillgänglig

    Vem är tjänsten avsedd för?

    Tjänsten är avsedd för internationella personkunder som nyligen flyttat till Finland och huvudstadsregionen, samt de som planerar att flytta. Arbetsgivartjänsterna är främst avsedda för arbetsgivare i Nylandsregionen.IHH:s tjänster är lämpliga för internationella personer som just har flyttat till Finland och huvudstadsregionen och som behöver inleda sina myndighetsärenden för första gången. Tjänster för att förbereda ärendena är också tillgängliga på webben före ankomsten till Finland. 

    Dessutom lämpar sig IHH:s tjänster för rådgivning och att bosätta sig för person- och arbetsgivarkunder som hör till målgruppen och behöver stödtjänster. 

    Du hittar mer aktuell information om de myndigheter som erbjuder tjänster och de tjänster som finns tillgängliga på IHH:s webbplats https://ihhelsinki.fi

    Deltagarens hemkommun:
    Hemkommun spelar ingen roll
    Ålder:
    För alla människor i arbetsför ålder

    Hur kan jag delta i tjänsten?

    IHH är en hybridtjänst. Olika tjänster finns tillgängliga som personlig kundservice på plats (tidsbeställnings- och walk-in-tjänster), via telefon och på webben (webbinarier, webbplats, e-post, chatt). Vissa myndighetstjänster kräver att du bokar en mötestid i förväg. 

    Alla tjänster och information om vilka tjänster som kräver att du bokar en mötestid innan du besöker kundtjänstpunkten finns på IHH:s webbplats.   

    Mer information om att sköta ärenden: För att myndigheterna ska kunna inleda ärenden behöver du ha med dig nödvändiga handlingar då du behöver servicepunkten. Vilka handlingar som krävs beror på myndigheten och ärendet för hantering. Vissa tjänster kräver officiella översättningar av dokument som utfärdats utomlands. Kontrollera vilka dokument du bör ta med dig innan du kommer för att sköta ärenden.

    Villkor för att delta i tjänsten:

    Deltagande i tjänsten förutsätter att kunden är en internationell kund som nyligen flyttat till Finland och huvudstadsregionen och behöver inleda ett myndighetsärende här för första gången. Internationella kunder som flyttat till huvudstadsregionen får också andra tjänster från IHH för att stödja sin etablering. De som planerar att flytta till huvudstadsregionen från utlandet kommer får också rådgivning på webben innan ankomsten till landet. 

    Fördelarna med deltagande i tjänsten:

    Myndighetsärenden inom flera olika myndigheters befogenheter kan inledas vid en enda servicepunkt. Dessutom erbjuds rådgivningstjänster. Arbetsgivarkunder får den rådgivning de behöver som distanstjänst, till exempel i anknytning till internationell arbetskraft och rekrytering. Målet med tjänstehelheten är att påskynda och effektivisera bosättningen och etableringen på arbetsmarknaden av nya internationella invånare som anländer till huvudstadsregionen och av deras familjer samt att göra den internationella kompetens som redan finns i området mer tillgänglig för företag och arbetsgivare.

    Hur ordnas tjänsten?

    International House Helsinki är en gemensam servicepunkt som erbjuder de flesta av de rådgivnings- och myndighetstjänster som nyanlända invandrare behöver under samma tak. Dessutom erbjuds rådgivning till arbetsgivare som distanstjänst i anknytning till internationell arbetskraft och rekrytering. 

    I International House Helsinki finns följande aktörer representerade: Helsingfors stad, Esbo stad och Vanda stad, Sysselsättningstjänsterna, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV), Skatteförvaltningen (Skatt), Folkpensionsanstalten (FPA), Migrationsverket (Migri), Helsingforsregionens Handelskammare, Pensionsskyddscentralen (ETK) och Finlands Fackförbunds Centralorganisation (SAK).

    Var och när?

    Plats
    Lintulahdenkuja 2 D, 0053 Helsinki (International House Helsinki)
    Tillgänglighet
    Rakennuksessa on hissi

    Julkisen liikenteen saavutettavissa
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    svenska,
    engelska
    Ajankohdan lisätiedot
    Kundservice sker huvudsakligen genom tidsbokning.
    Veckodag och tid
    Mon at 09:00 - 16:00
    Tue at 09:00 - 16:00
    Wed at 09:00 - 16:00
    Thu at 09:00 - 16:00
    Fri at 09:00 - 16:00