Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hoppa till huvudinnehåll

Servicemanualens riktlinjer för serviceutbudet

På denna sida beskrivs riktlinjerna i anslutning till Servicemanualens serviceutbud. På sidan uppdateras utöver de riktlinjer som har dragits upp i samband med avtalet även de preciserande riktlinjer som kommunerna gemensamt har dragit upp under avtalsperioden.

Servicemanualen för Nylands sysselsättningstjänster samlar ihop tjänster över kommun-, bransch- och organisationsgränser i Nyland. Det primära kriteriet för att tjänsterna ska tas in i Servicemanualen är att servicen är avsedd för arbetssökande kunder i Nylands sysselsättningsområden som deltar i projektet och att servicen främjar sysselsättningen och/eller stöder och upprätthåller arbetsförmågan. Dessutom kan sysselsättningsområdena lägga till egna tjänster riktade till arbetsgivarkunder i Servicemanualen.
Regional begränsning
  • Syftet med Servicemanualen för Nylands sysselsättningstjänster är att samla ihop ett serviceurval som främjar sysselsättningen och upprätthåller arbetsförmågan över kommun-, bransch- och organisationsgränser i Nyland.
  • Servicemanualen är ett verktyg för kundhandledning som utvecklats gemensamt av vissa sysselsättningsområden i Nyland (Helsingfors, Esbo och Grankulla, Vanda, Kervo och Sibbo samt Raseborg, Hangö och Ingå). Därför har Servicemanualens serviceutbud i första hand riktats till kunderna i dessa sysselsättningsområden.
  • Personkunder är de kunder som anmält sig som arbetssökande.
  • Arbetsgivarkunder är företag som är verksamma i området.
  • Utöver sysselsättningsområdena är även Västra, Mellersta och Östra Nylands välfärdsområden och Vanda-Kervo välfärdsområde verksamma sedan början av 2023 i Nyland. Därtill ordnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster av Helsingfors stad.
  • I och med välfärdsområdena omfattar serviceutbudet i anslutning till Servicemanualens arbetsförmåga alltså också invånarna i Askola, Lappträsk, Borgå, Lovisa, Mörskom, Pukkila, Hyvinge, Träskända, Nurmijärvi, Mäntsälä, Tusby, Borgnäs, Högfors, Kyrkslätt, Lojo, Sjundeå och Vichtis. 
Kommunernas, sysselsättningsområdenas och välfärdsområdenas egna tjänster 
  • Tills vidare införs i Servicemanualen endast det egna serviceutbudet från de kommuner som deltar i utvecklandet av Servicemanualen. Dessa kommuner är Helsingfors, Esbo, Grankulla, Vanda, Kervo, Sibbo, Raseborg, Hangö och Ingå.
  • I Servicemanualen införs kommunernas eget serviceutbud från de branscher som ordnar sådana tjänster som stöder sysselsättning och arbetsförmåga, och som kunderna i sysselsättningsområdena kan delta i.
  • Sådana sektorer/enheter är särskilt tjänsterna inom sysselsättningsområdena, sektorn för fostran och utbildning samt social- och hälsovårdsbranschen/välfärdsområdena.
  • När det gäller sysselsättningstjänsterna är det ändamålsenligt att i Servicemanualen beskriva hela det serviceutbud som den sakkunniga/egna coachen kan hänvisa kunden till. Den basservice som sysselsättningstjänsterna tillhandahåller (kundmöten, utarbetande av plan, tolkning osv.) beskrivs inte som tjänster i Servicemanualen.
  • Det är ändamålsenligt att i Servicemanualen beskriva olika tjänster för kompetensutveckling och kontinuerligt lärande inom sektorn för fostran och utbildning.
  • Det är ändamålsenligt att i Servicemanualen beskriva de tjänster inom social- och hälsovårdsbranschen/välfärdsområdena som hänför sig till bedömning, stöd och upprätthållande av arbetsförmågan och som är avsedda för arbetssökande kunder. Social- och hälsovårdens basservice (t.ex. jourer, tandvård osv.) beskrivs inte som separata tjänster i Servicemanualen.
  • De lagstadgade tjänsterna i sysselsättningsområdena beskrivs i princip i Servicemanualen som en enda servicebeskrivning, som är gemensam för alla kommuner. Sysselsättningsområdena har möjlighet att tillägga kommunspecifika undantagsanvisningar till dessa beskrivningar. I fråga om sådana lagstadgade tjänster där praxisen i större utsträckning avviker från varandra (arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte, hälsokontroller för arbetslösa, jobbsökarcoachning osv.) görs kommun- och sysselsättningsområdesspecifika servicebeskrivningar i Servicemanualen. Varje kommun beslutar själv om servicebeskrivningarnas karaktär inom det egna området: i kommunen kan man till exempel göra en allmän servicebeskrivning för arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte eller så kan verksamheten införas grupp- och tjänsteproducentspecifikt i Servicemanualen. 
Arbetsgivartjänster
  • I Servicemanualen införs sysselsättningsområdenas egna arbetsgivartjänster samt tjänster som sysselsättningsområdet producerar i samarbete med en utomstående aktör.
  • Utomstående tjänsteproducenters avgiftsbelagda arbetsgivartjänster införs inte i Servicemanualen. 
Köptjänster
  • Köptjänster med flera tjänsteproducenter beskriver den anordnare som anskaffar tjänsten i Servicemanualen, till exempel en kommun, ett sysselsättningsområde eller FPA. Enskilda tjänsteproducenters genomförande behöver inte beskrivas i Servicemanualen.
  • I systemet kan anordnaren anteckna tjänsteproducenterna i beskrivningen av köptjänster. 
Läroanstalternas tjänster
  • Det är ändamålsenligt att från läroanstalternas tjänster införa de tjänster som är avsedda särskilt för deltagande arbetssökande kunder i Nylands sysselsättningsområden i Servicemanualen.
  • Eftersom läroanstalternas serviceutbud är omfattande och täckande representerat bland annat på webbplatsen Studieinfo (https://opintopolku.fi/konfo/sv/), införs i synnerhet de utbildningar och kurser som stöder sysselsättningen av arbetssökande kunder i Servicemanualen.
  • Varje tjänst beskrivs i princip i Servicemanualen som en separat servicebeskrivning. Liknande tjänster vid läroanstalten kan samlas i samma servicebeskrivning under en gemensam rubrik, om tjänsterna är tillräckligt likartade sinsemellan (inga konflikter i anslutning till arbetslöshetsförmåner mellan de samlade tjänsterna för att myndigheternas arbets- och processanvisningar ska kunna utarbetas).
  • Utbildningar som leder till examen beskrivs inte i Servicemanualen, utan man kommer i fråga om dem i Servicemanualen att hänvisa till webbplatsen Studieinfo (https://opintopolku.fi/konfo/sv/).
  • En allmän beskrivning av de examina/examensdelar som är riktade till arbetssökande kunder införs i Servicemanualen, från vilken man kan länka till uppgifterna från de läroanstalter som ordnar tjänsten i fråga i området. Läroanstalts- och examensspecifika uppgifter behöver inte beskrivas i Servicemanualen.
  • Branschspecifika kortutbildningar kan införas i Servicemanualen när deltagande arbetssökande kunder i Nylands sysselsättningsområden kan delta i dem.
  • Allmänna beskrivningar av Hux-utbildningen, vuxnas grundläggande undervisning och vuxnas gymnasieundervisning införs i Servicemanualen, från vilka man kan länka till uppgifterna vid de läroanstalter som ordnar tjänsten i fråga i området. Läroanstaltspecifika uppgifter behöver inte beskrivas i Servicemanualen.
  • Utbildningar finansierade av Skols införs inte i Servicemanualen, eftersom deras primära målgrupp inte är arbetslösa arbetssökande: "De utbildningar och kompetenstjänster som finansieras av Skols är i huvudsak riktade till personer som arbetar och de som står utanför arbetskraften. Med personer som står utanför arbetskraften avses här personer som varken är anställda eller arbetslösa. Sådana är till exempel pensionärer och personer som vårdar barn eller andra anhöriga hemma. Studerande och arbetslösa arbetssökande kan också delta i de kompetenstjänster som finansieras av servicecentret, men de hör i princip inte till de huvudsakliga målgrupperna för de kompetenstjänster som finansieras av Skols."
  • Olika pass- och kortutbildningar kan införas i Servicemanualen när deltagande arbetssökande kunder i Nylands sysselsättningsområden kan delta i dem. 
Arbetskrafts- och integrationsutbildningar
  • Arbetskraftsutbildningarna beskrivs i princip i Servicemanualen som en enda allmän beskrivning, vilken länkas till Jobbmarknadens utbildningskalender bredvid arbetskraftsutbildningsutbudet.
  • Bransch- eller kursspecifika beskrivningar av olika utbildningsanordnare införs inte i Servicemanualen.
  • Arbetskraftsutbildningar som är avsedda för kunder inom ett sysselsättningsområde och som inte införs i Jobbmarknadens utbildningskalender kan undantagsvis införas som separata beskrivningar i Servicemanualen.
  • Utöver den allmänna beskrivningen ”arbetskraftsutbildningar” införs Startti ammattiin nuorille-utbildningar och arbetskraftsutbildningar riktade till företagare som en allmän beskrivning i Servicemanualen. Dessa beskrivningar länkas till utbildningskalendern och/eller läroanstaltens egen webbplats.
  • Med UF-centret fortsätter diskussionen om möjligheten att återspegla utbudet i utbildningskalendern som en del av beskrivningen Arbetskraftsutbildningar.
  • Sysselsättningsområdena gör likt arbetskraftsutbildningarna egna allmänna beskrivningar av integrationsutbildningarna, som länkas till utbildningsutbudet i Utbildningsporten. Enskilda integrationsutbildningar behöver inte beskrivas i Servicemanualen. 
Tredje sektorns tjänster
  • Det är ändamålsenligt att införa de tjänster som är avsedda särskilt för deltagande arbetssökande kunder i Nylands sysselsättningsområden och som främjar sysselsättningen och/eller stöder och upprätthåller arbetsförmågan i Servicemanualen.
  • Det är ändamålsenligt att införa ESF-projekt inom sysselsättningen i Servicemanualen.
  • Lagstadgade tjänster som producerats av organisationerna införs i Servicemanualen. Vissa lagstadgade tjänster har en allmän beskrivning, varvid det inte är nödvändigt att införa enskilda tjänsteproducenters beskrivningar i Servicemanualen.
  • Det kan vara ändamålsenligt att införa språkutbildningstjänster som producerats av organisationerna i Servicemanualen. 
Avgiftsbelagda tjänster
  • I princip uppmuntrar vi till att införa avgiftsfria tjänster i Servicemanualen, eftersom många kommuner inte har möjlighet att ekonomiskt stöda arbetssökande när de deltar i en avgiftsbelagd tjänst.​
  • Om avgiftsbelagda tjänster införs i Servicemanualen, ska tjänsteproducenten föra in prisuppgifter för tjänsten i uppgifterna och fastställa om det är möjligt att få rabatt på tjänsten exempelvis på vissa villkor. Liksom i fråga om andra tjänster ska de avgiftsbelagda tjänsterna vara riktade till deltagande arbetssökande kunder i Nylands sysselsättningsområden. 
Övriga tjänster
  • I Servicemanualen finns för närvarande tjänster från lagstadgade tjänster till lågtröskeltjänster av kommuner, FPA, arbetspensionsanstalter, läroanstalter i området, organisationer, projekt och privata tjänsteleverantörer. Inkluderingen av nya serviceproducenter granskas utifrån deras serviceutbud.
  • De tjänster som läggs till som tjänster i Servicemanualen är sådana tjänster som den sakkunniga kan hänvisa kunden till eller som kunden själv kan söka sig till. Tjänsternas uppgifter består av allmänna uppgifter i anslutning till tjänsten och interna arbets- och processanvisningar i anslutning till dem.
  • Utöver tjänsterna i Servicemanualen finns bakom inloggningen sidan Sakkunnigas verktyg, dit länkar till andra webbplatser och serviceplattformar som stöder jobbsökning, sysselsättning, integration och arbetsförmåga samlas. På denna sida finns också till exempel webbtjänster för jobbsökning, som inte är egentliga tjänster som införs i Servicemanualen.