Tillgänglighet
Vad är tillgänglighet i digitala tjänster?
Tillgänglighet innebär att digitala tjänster tar hänsyn till olika användare, deras behov och användningssituationer, så att alla kan använda tjänsterna så enkelt som möjligt.
Tillgängligheten för offentliga sektorns webbtjänster regleras av lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Tillgänglighet innebär att olika användare kan använda webbplatser och mobilapplikationer. Detta inkluderar även användare med funktionsnedsättningar eller som använder tekniska hjälpmedel. Tillgänglighet omfattar också principen om lättförståeligt webbinnehåll.
Lagen kräver att innehåll som publiceras online följer de internationella riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll. WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) är de internationella riktlinjer som kraven baseras på. WCAG har tre olika mål för tillgänglighet: A, AA och AAA.
Tillgänglighetsutlåtande
Detta tillgänglighetsutlåtande gäller för webbplatsen Palvelumanuaali. Webbplatsens adress är https://uusi.palvelumanuaali.fi/.
Stadens mål
I fråga om digitala tjänsters tillgänglighet strävar Helsingfors efter att uppnå minst nivå AA enligt WCAG-riktlinjerna eller högre, om det är rimligt möjligt.
Efterlevnadssituation
Denna webbplats uppfyller lagens kritiska tillgänglighetskrav enligt WCAG 2.1 nivå AA med följande observerade brister.
Icke-tillgängligt innehåll
Nedan nämnda innehåll uppfyller ännu inte alla tillgänglighetskrav enligt lag.
Observerade brister
Cookieförfrågan: Webbplatsens cookieförfrågan får inte tangentbordsfokus först, utan man måste bläddra genom sidans innehåll innan knapparna får fokus (WCAG 2.1: 2.4.3 Fokusordning).
Icke-textinnehåll: Alla bilder har inte tydliga textmotsvarigheter för användare av hjälpande teknik (WCAG 2.1: 1.1.1 Icke-textinnehåll).
Meddelanden om innehållsändringar: Vissa innehållsändringar förmedlas inte automatiskt till användare av hjälpande teknik (WCAG 2.1: 4.1.3 Statusmeddelanden).
Automatiska innehållsändringar: Webbplatsen har sökfunktioner där innehållet uppdateras automatiskt utan användarinmatning (WCAG 2.1: 3.2.2 Inmatning).
Elementfunktionalitet: Alla element (länkar, knappar, formulärelement) har inte tillgängliga namn och/eller roller eller är otydligt definierade (WCAG 2.1: 4.1.2 Namn, roll, värde). Alla formulärelement har inte heller visuella etiketter (WCAG 2.1: 2.4.6 Rubriker och etiketter).
Placering och beskrivning av element: Visuell information om alla element (länkar, knappar) förmedlas inte till användare av hjälpande teknik, som beskrivningen av stegen i ansökningsformulär och placeringen av vissa länkar i förhållande till innehållet (WCAG 2.1: 1.3.1 Information och relationer).
Felmeddelanden: Alla felmeddelanden förmedlas inte tillräckligt tydligt till alla användare (WCAG 2.1: 3.3.1 Identifiering av fel, 3.3.3 Förslag på korrigering).
Fokusordning: Fokusordningen för vissa element är ologisk (WCAG 2.1: 2.4.3 Fokusordning).
Synlig fokus: Alla interaktiva element har inte tydliga fokusindikatorer (WCAG 2.1: 2.4.7 Synlig fokus).
Länkar: Alla länkmål är inte tydligt uttryckta (WCAG 2.1: 2.4.4 Länkens syfte (i kontext)).
Kontrast: Det finns innehåll på webbplatsen vars kontrast mot bakgrunden är under minimikraven (WCAG 2.1: 1.4.3 Kontrast (minimum), 1.4.11 Kontrast för icke-textinnehåll).
Responsivitet: En del av innehållet sträcker sig utanför skärmen eller överlappar delvis eller helt på små skärmar, vilket gör webbplatsen svår att använda, till exempel med en mobil enhet (WCAG 2.1: 1.4.10 Responsivitet).
Webbplatsens språk: Allt innehåll är inte tillgängligt på det valda språket för webbplatsen eller språkinställningarna är inte korrekt definierade för hjälpande teknik (WCAG 2.1: 3.1.2 Språket i delarna).
Korrigering av brister
De ovan nämnda bristerna kommer att korrigeras före utgången av 2026.
Webbplatsen utvecklas fortfarande och användare kan stöta på tillgänglighetsproblem i tjänsten. Vänligen meddela administratören på palvelumanuaali@hel.fi om du märker ett problem på webbplatsen som inte finns listat.
Tillgång till information i tillgängligt format
På grund av de nämnda bristerna kan innehåll som inte är tillgängligt begäras från webbplatsens administratör.
Stadskansliet / Helsingfors sysselsättningstjänster palvelumanuaali@hel.fi
Detta utlåtande upprättades 24.6.2024.
Bedömning av tillgänglighet
Tillgängligheten har bedömts enligt Helsingfors stads arbetsanvisning och metoder som strävar efter att säkerställa webbplatsens tillgänglighet i alla arbetsfaser.
Tillgängligheten har kontrollerats genom en extern expertgranskning samt en självvärdering.
Tillgängligheten har kontrollerats med hjälp av programvara för tillgänglighetsgranskning samt manuell granskning av webbplatsen och innehållet.
De brister som rapporterats av bedömningsverktygen har granskats och vid behov korrigerats.
Den externa expertgranskningen har utförts av Unicus Oy.
Uppdatering av tillgänglighetsutlåtandet
Tillgängligheten på webbplatsen säkerställs genom kontinuerlig övervakning när tekniken eller innehållet ändras samt genom periodiska kontroller. Detta utlåtande uppdateras i samband med ändringar på webbplatsen och tillgänglighetsgranskningar.
Helsingfors stad och tillgänglighet
Staden främjar tillgänglighet i digitala tjänster genom att harmonisera publiceringsarbetet och genom att erbjuda utbildning i tillgänglighet för sin personal.
Tillgänglighetsnivån för webbplatser övervakas kontinuerligt vid underhåll av webbplatserna. Observerade brister åtgärdas omedelbart. Nödvändiga ändringar försöker genomföras så snabbt som möjligt.
Personer med funktionsnedsättning och användare av hjälpande teknik
Staden erbjuder rådgivning och stöd till personer med funktionsnedsättning och användare av hjälpande teknik. Stöd finns tillgängligt på de rådgivningssidor som anges på stadens webbplats samt via telefonrådgivning.
Feedback och kontaktinformation
Ansvaret för webbplatsens tillgänglighet ligger hos Stadskansliet / Helsingfors sysselsättningstjänster palvelumanuaali@hel.fi
Anmälan om otillgängligt innehåll
Om en användare anser att tillgänglighetskraven inte uppfylls kan en anmälan göras via e-post till palvelumanuaali@hel.fi eller via feedbackformuläret (https://forms.office.com/e/ehDpQ7L21m).
Begäran om information i tillgängligt format
Om en användare anser att webbplatsens innehåll inte är tillgängligt, kan användaren begära denna information via e-post till palvelumanuaali@hel.fi eller via feedbackformuläret (https://forms.office.com/e/ehDpQ7L21m). Förfrågan besvaras inom rimlig tid.
Rättsskydd för tillgänglighet, verkställighetsförfarande
Om en person anser att deras anmälan eller förfrågan inte har besvarats eller om svaret inte är tillfredsställande kan anmälan göras till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats förklaras hur ärendet behandlas.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för övervakning av tillgänglighet
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
Telefonväxel: 0295 016 000
Öppet: mån-fre kl. 8.00 – 16.15
Godkännande av tillgänglighetsutlåtandet
Detta utlåtande godkändes 26.6.2024
Stadskansliet / Helsingfors sysselsättningstjänster
Helsingfors stad
Webbtjänsten publicerades ursprungligen för begränsade användargrupper 1.9.2023. Webbplatsen är fortfarande under aktiv utveckling och uppdateras regelbundet.
Utlåtandet uppdaterades senast 26.6.2024. Vid uppdateringen ändrades formulärens adresser och tjänstens kontaktuppgifter för användarna av utlåtandet.
Tillgängligheten för Palvelumanuaali-webbtjänsten utvärderas under hela utvecklingslivscykeln och tjänsten strävar efter att designas med hänsyn till tillgänglighetsprinciper.