Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hoppa till huvudinnehåll

Tiedote asiakkaalle

Hyvä asiakas, on tärkeää että keskustelet aina etukäteen vastuuasiantuntijasi kanssa erilaisista työllistymistäsi edistävistä kursseista, valmennuksista tai koulutuksista. Näin varmistat, että toimenpiteet soveltuvat sinulle, eikä niillä ole vaikutusta esimerkiksi työttömyysturvasi maksamiseen.

Sivuston osoite on muuttunut

Uusi.palvelumanuaali.fi on nyt tyollisyys.palvelumanuaali.fi! Palvelumanuaali-verkkopalvelun osoite on muuttunut tiistaina 12.11. ja uusi osoite on http://tyollisyys.palvelumanuaali.fi. Myös sivukohtainen uudelleen ohjaus vanhoista osoitteista toimii eli aiemmin jaetut linkit vievät samojen palvelujen ja muiden sivujen äärelle. 

Asiakkaan elämäntilanteet

Avoimille työmarkkinoille suuntaava: Asiakasta kiinnostaa työllistyminen avoimille työmarkkinoille. Asiakas haluaa työllistyä, mutta tarvitsee tukea. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi työnantajia ja työntekijöitä yhdistäviä palveluita, työharjoitteluja- tai kokeiluja, alakohtaisia tutustumisia tai erilaisia työllistämispalveluita.  

Kouluttautumisesta kiinnostunut: Asiakas on kiinnostunut lisä- tai uudelleenkouluttautumisen mahdollisuuksista. Asiakas on kiinnostunut opinnoista ja hänellä on osaamisen kehittämisen tarvetta. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi erilaisia täydentäviä koulutuksia, lyhytkoulutuksia tai -kursseja, osaamista kehittäviä palveluita tai palveluita, jotka täydentävät jo olemassa olevaa osaamista. 

Perus tai 2. asteen koulutus puuttuu: Asiakkaalta puuttuu perus- tai 2. asteen koulutus. Asiakas ohjataan tilanteesta riippuen suorittamaan puuttuvaa koulutusta. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi sellaisia, joissa asiakas saa tukea oman jatkopolun suunnitteluun, ja jotka esimerkiksi edesauttavat asiakkaan pääsyä ko. koulutuksiin.

Korkeasti koulutettu: Asiakkaalla on joko Suomessa tai ulkomailta hankittu korkea-asteen koulutus. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut tukevat asiakkaan työllistymistä koulutusta vastaavalle alalle. Ne voivat olla myös esimerkiksi erilaisia mentorointi- ja/tai vertaistukipalveluita tai muita korkeakoulutetuille asiakkaille suunnattuja palveluita.  

Ulkomailla suoritettu koulutus: Asiakas on suorittanut koulutuksen ulkomailla. Asiakkaan tarvetta esim. koulutuksen muuntamiseen tulee tarkastella. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut tukevat asiakkaan työllistymistä koulutusta vastaavalle alalle joko suoraan tai tutkinnon tunnustamisen/muuntamisen kautta.

Kotoutumisajalla oleva: Asiakas on maahan muuttanut ja kokoutumisajalla. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut tukevat eri tavoin asiakkaan kotoutumista. Ne voivat olla esimerkiksi yhteiskuntaan orientoivia palveluita, kielitaitoa kehittäviä palveluita tai muita kotoutumispalveluita. 

Kotoutumisajan ylittänyt: Asiakas on ylittänyt kotoutumisajan. Asiakas on maahan muuttanut ja kotoutumisaika on päättynyt. Asiakkaalla saattaa kuitenkin edelleen olla kotoutumista tukevien palveluiden tarvetta. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut tukevat eri tavoin asiakkaan kotoutumista. Ne voivat olla esimerkiksi yhteiskuntaan orientoivia palveluita, kielitaitoa kehittäviä palveluita tai muita kotoutumispalveluita.

Yrittäjyydestä kiinnostunut: Asiakas on kiinnostunut yrittämisestä tai muista yrittäjyyden mahdollisuuksista. Hän tarvitsee esimerkiksi tukea alkuun pääsemisessä tai yrityssuunnitelman pohtimisessa. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi erilaisia yrittäjyyskoulutuksia ja -valmennuksia, mentorointi- ja vertaistukipalveluita, yrittäjyys- ja starttirahaneuvontaa 

Työ- ja toimintakyvyn haasteita: Asiakkaalla on työ- ja toimintakyvyn haasteita. Hän tarvitsee tukea työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi, jotta työllistyminen, työssä pysyminen, opinnot tai palveluihin osallistuminen on mahdollista. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi työkyvyn tutkimuksia ja arviointeja, muita työ- ja toimintakykyyn liittyviä asiantuntija-arvioita, terveystarkastuksia tai kuntouttavia palveluita. Myös esimerkiksi erilaiset mielenterveys- ja/tai sosiaalityön palvelut voivat tukea asiakkaan elämäntilannetta, jolla on työ- ja/tai toimintakyvyn haasteita.

Pitkittynyt työttömyys: Asiakas on ollut pitkään työttömänä. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi erilaisia monialaisia työllistymistä tukevia palveluita, palveluita, jotka lisäävät valmiuksia siirtyä työelämään ja/tai tukevat asiakkaan elämäntilannetta ja työkykyä. 

Sosiaalisen tuen/talousneuvonnan tarve: Asiakas tarvitsee sosiaalista tukea tai talousneuvontaa, jotta esim. työnhaku, työskentely, tai opintoihin tai palveluihin osallistumisen on mahdollista. Asiakkaalla tai tämän omaisella voi olla esimerkiksi kuormittava elämäntilanne tai taloudellisia vaikeuksia, jotka vaikuttavat asiakkaan elämänhallintaan ja mahdollisuuksiin keskittyä työnhakuun ja/tai palveluihin osallistumiseen. Elämäntilanteeseen sopivat palvelut ovat esimerkiksi aikuissosiaalityön palveluita, talous- ja velkaneuvontaa, Seinättömiä työpajoja, starttivalmennuksia, mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluita sekä muita elämänhallintaa tukevia palveluita. 

Vanhemmuus ja arki lasten kanssa: Asiakas, jolla on lapsia huollettavana, mikä vaikuttaa palveluiden tarpeeseen ja mahdollisuuteen osallistua eri palveluihin.