Puuttuvatko tunnukset tai epäonnistuuko sisäänkirjautuminen?
Palvelumanuaaliin voivat kirjautua vain kuntien työllisyyspalveluiden henkilöstö sekä Palvelumanuaalista löytyvien palveluiden tuottajaorganisaatioiden käyttäjät. Työnhakijat voivat käyttää Palvelumanuaalia ilman sisäänkirjautumista.
Jos sinun tarvitsee ottaa yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon, tiedustele sähköpostiosoitetta omasta organisaatiostasi. Ylläpidon sähköpostiosoite on tarkoitettu vain organisaatiokäyttöön.
Jos sinun tarvitsee ottaa yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon, tiedustele sähköpostiosoitetta omasta organisaatiostasi. Ylläpidon sähköpostiosoite on tarkoitettu vain organisaatiokäyttöön.
- Uuden käyttäjän lisääminen
-
Tunnukset Palvelumanuaaliin saat oman organisaatiosi pääkäyttäjältä eli ryhmän ylläpitäjältä. Pääkäyttäjä kutsuu organisaation uuden käyttäjän Palvelumanuaaliin ja määrittelee hänelle sopivan roolin (ryhmän ylläpitäjä, muokkaaja tai asiantuntija).
Katso yksityiskohtaiset ohjeet uuden käyttäjän lisäämiseksi täältä.
Etkö tiedä kuka on organisaatiosi pääkäyttäjä?
Voit tiedustella oman organisaatiosi pääkäyttäjätietoa omasta organisaatiostasi tai sähköpostitse Palvelumanuaalin ylläpidosta. Pääkäyttäjä myöntää omassa organisaatiossa tunnukset henkilöille, joilla on työnsä puolesta tarve päästä muokkaamaan palveluiden tietoja tai tarkastelemaan palveluohjauksen sisäisiä ohjeita (vain kuntien työntekijät). Käynnissä olevien palveluiden julkisia tietoja voit tarkastella ilman kirjautumista.
- Käyttäjätilin aktivointi ja käyttöönotto
-
Kun sinulle on luotu käyttäjätili, saat sen aktivointia varten sähköpostiisi linkin. Kertakirjautumislinkin kautta pääset asettamaan tilillesi salasanan ja ottamaan Palvelumanuaaliin käyttöösi. Kertakirjautumiseen tarkoitettu linkki on voimassa seitsemän vuorokautta. Kun käyttäjätili on aktivoitu, voit aloittaa Palvelumanuaalin käytön.
Katso yksityiskohtaiset ohjeet täältä.
- Unohtunut salasana
-
Jos olet unohtanut salasanasi, avaa kirjautumisikkuna sivun oikeasta yläkulmasta Kirjaudu sisään -painikkeesta ja valitse Palauta salasanasi -painike. Kirjoita kenttään sähköpostiosoitteesi ja saat sähköpostiisi kertakäyttöisen sisäänkirjautumislinkin. Linkkiä painamalla pääset vaihtamaan salasanasi uuteen. Linkki on voimassa seitsemän vuorokautta.
Katso yksityiskohtaiset ohjeet täältä.
Huom. Jos et saa sähköpostiisi sisäänkirjautumislinkkiä, on mahdollista, että antamaasi sähköpostiosoitteeseen ei ole liitetty käyttäjätiliä. Jos sinulla on käytössäsi monta eri sähköpostiosoitetta (esimerkiksi sekä hel.fi-päätteinen että te-toimisto.fi-päätteinen), kokeile ensin palauttaa salasanasi molempien avulla. Käyttäjätilisi voi olla myös sulkeutunut, poistettu tai sitä ei ole vahvistettu oikein. Ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon.
- Sisäänkirjautumisen epäonnistuminen
-
Jos kirjautuminen epäonnistuu, saat virheilmoituksen "Tunnistamaton käyttäjä tai väärä salasana". Tarkista ensin, että olet kirjoittanut tunnuksen ja salasanan oikein. Käyttäjätunnus on käyttäjän sähköpostiosoite ja salasana käyttäjän itse määrittämä. Jos et ole varma salasanastasi, kokeile palauttaa salasanasi.
Jos sinulla on käytössäsi monta eri sähköpostiosoitetta (esimerkiksi sekä hel.fi-päätteinen että te-toimisto.fi-päätteinen), kokeile ensin palauttaa salasanasi molempien avulla.
Jos tunnus ja salasana on oikein kirjoitettu eikä salasanan palauttaminen onnistu, on mahdollista, että et ole aktivoinut käyttäjätiliäsi tai se on vanhentunut.
Käytön aloituksessa käyttäjätili tulee vahvistaa kutsusähköpostissa olevan linkin kautta. Jos tiliä ei vahvisteta seitsemän vuorokauden kuluessa, kutsulinkki vanhenee ja sinun tulee pyytää uusi kutsu. Ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon.
On myös mahdollista, että käyttäjätilisi on ollut kuuden kuukauden ajan käyttämättömänä ja tilisi on vanhentunut. Vanhentuneelle tilille ei ole mahdollista kirjautua vaan käyttäjätili tulee luoda tai aktivoida uudelleen. Ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon.
- Käyttäjätilin vanheneminen
-
Jos kirjautuessasi saat virheilmoituksen "Tunnistamaton käyttäjä tai väärä salasana", on mahdollista, että käyttäjätilisi on vanhentunut tai poistettu. Käyttäjätilit sulkeutuvat automaattisesti kuuden kuukauden kuluttua viimeisestä sisäänkirjautumisesta ja epäaktiiviset tilit poistuvat järjestelmästä.
Käyttäjät saavat sähköpostitse vanhenemisilmoituksen kaksi viikkoa sekä kaksi päivää ennen tilin sulkeutumista. Vanhenemisilmoituksessa on linkki, josta oman käyttäjätilin voi käydä vahvistamassa aktiiviseksi.
Tilin sulkeutumisen jälkeen ylläpito voi palauttaa käyttäjätilin. Yli kaksi kuukautta sitten sulkeutuneelle käyttäjätilille tulee luoda kokonaan uusi käyttäjätili. Jos tilisi on sulkeutunut tai poistettu, ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon.