Asiakasnäkymä
Möte med sysselsättningstjänsteras hälsovårdare / 18–29-åringar
Organisationssätt
Livssituation och tjänstekategori:
Tjänstens språk:
Avgifter:
Tjänstens tillgänglighet
Vem är tjänsten avsedd för?
"När du inte vet var du ska börja, börja på Navigatorn!”
Navigatorns hälsovårdartjänster är avsedda för 18–29-åriga ungdomar i Vanda, som har behov av att utreda sin arbets- och funktionsförmåga. Mötet är individuellt och beaktar dina behov.
På Navigatorn kan du träffa en hälsovårdare även i andra utmanande livssituationer som du behöver råd eller stöd för. Du är välkommen till mötet som du är!
Deltagarens hemkommun:
Ålder:
Hur kan jag delta i tjänsten?
Sysselsättningsexperten inom sysselsättningstjänsterna ordnar så att du kan träffa hälsovårdaren vid Navigatorn. Vid behov kan du också själv ta kontakt via Navigatorns webbplats och boka en tid.
Du får Tidsbokningens uppgifter via Maisa, om du har tillgång till portalen. Om du inte använder Maisa kan du ge uppgifterna om tidsbeställningen direkt till Navigatorns hälsovårdare antingen via textmeddelande, telefonsamtal eller e-post.
Före mottagningen får du blanketter via Maisa för att fylla i förhandsuppgifter. Det rekommenderas att du fyller i dessa.
Du träffar Navigatorns hälsovårdare en (1) gång och därefter avtalas mötena separat.
Du får besöka hälsovårdaren med låg tröskel. Det finns inga krav för ett möte, du är välkommen till mötet som du är.
Alla möten sker individuellt och med beaktande av dina behov!
Under besöket har hälsovårdaren tillgång till patientdatasystemet Apotti, där besöken registreras. Detta underlättar informationsutbytet mellan olika yrkespersoner.
Under besöket kan remisser till hälsovårdstjänsterna göras enligt dina behov, till exempel till fysioterapi, näringsterapi eller laboratoriet. Dessa bedöms alltid individuellt vid mottagningen.
Under mötet får du stöd och råd om hur du får tillgång till olika hälsovårdstjänster i Vanda.
Hälsovårdaren kan ge en egen bedömning av din arbets- och funktionsförmåga samt fundera tillsammans med dig över dina skyldigheter att söka arbete, om det finns hälsomässiga problem i bakgrunden.
Din coach fyller i samtyckesblanketten med dig eller så kan du komma till Navigatorns rådgivning för att fylla i den.
Hur ordnas tjänsten?
Syftet med den avgiftsfria hälsoundersökningen som hälsovårdaren gör är att identifiera eventuella hinder för din arbetsförmåga, stödja ditt välbefinnande och dina färdigheter att hantera livet, samt främja ditt hälsotillstånd och din funktions- och arbetsförmåga.
Det är också möjligt att genomföra mottagningen per telefon.
Det är bra att reservera en timme för mötet, vid behov och överenskommelse även en längre tid.
Kom ihåg att avboka din tid om den avtalade tiden inte passar dig.
Var och när?
,