Asiakasnäkymä
Rådgivningstjänster inom Helsingfors sysselsättningstjänster
Organisationssätt
Livssituation och tjänstekategori:
Tjänstens språk:
Avgifter:
Tjänstens tillgänglighet
Vem är tjänsten avsedd för?
Rådgivningstjänsternas målgrupp är arbetssökande helsingforsare.
Deltagarens hemkommun:
Ålder:
Hur kan jag delta i tjänsten?
Rådgivningstjänsternas verksamhetsställen finns i Kampen och i Östra centrum. Vi betjänar på verksamhetsställena varje vardag kl. 9–16 utan tidsbeställning. Vi erbjuder också rådgivning per telefon och e-post: tfn 09 310 361 07, mån–fre kl. 9–15/tyollisypalvelut@hel.fi.
Villkor för att delta i tjänsten:
Vi betjänar arbetssökande helsingforsare. Vid behov kan du också sköta ärenden anonymt inom vår rådgivningstjänst.
Fördelarna med deltagande i tjänsten:
Vid rådgivningen inom sysselsättningstjänsterna får du personlig rådgivning i frågor som gäller jobbsökning och utbildning. Du får hjälp med att utarbeta en arbetsansökan och ett CV samt med användningen av Jobbmarknadens E-tjänster.
Hur ordnas tjänsten?
Vid rådgivningen inom sysselsättningstjänsterna får du personlig rådgivning i frågor som gäller jobbsökning och utbildning. Vi hjälper vi dig med myndighetsärenden, jobbsökning och funderingar kring utbildningsalternativ. Rådgivning hjälper dig även med att utarbeta arbetsansökningar och ett CV.
Vi ordnar kundorienterade evenemang och webbinarier som du kan delta i över en låg tröskel. Våra verksamhetsställen finns i Östra centrum och Kampen. Du får personlig rådgivning på verksamhetsställena utan tidsbeställning.
På verksamhetsställena finns också möjlighet till egen jobb- och informationssökning. Råd ges också per telefon och e-post. Vid rådgivningen inom sysselsättningstjänsterna har du vid behov möjlighet till att sköta ärenden anonymt och få tolkning.
Var och när?
,
,
Kom på morgonen för att undvika eftermiddagsrusningen om du kan. De mest brådskande timmarna är vanligtvis cirka kl. 11–15. Du kan lämna post i brevlådan i trapphusets fjärde våning. Trapphuset kan besökas vardagar kl. 6–20 och lördagar kl. 7.30–16.
De flesta dagar står en vakt utanför dörren och instruerar våra kunder. Om du är osäker på vad du ska göra kan du be vakten om råd.
Ingången finns på Lybecksgränden. Följetrafik kan köra strax intill ingången. Det finns inga tillgängliga parkeringsplatser strax intill ingången, men framför byggnaden finns ett stort parkeringsområde med tre tillgängliga bilplatser ganska nära ingången till sysselsättningstjänsterna. Vid ingången finns två trappor efter varandra med räcken på båda sidorna. Vid ingången finns en brant ramp som är under 6 meter lång och har räcken på båda sidorna. Ingångsdörrarna är klart urskiljbara. Framför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för till exempel rullstolar. Dörren kan öppnas automatiskt med öppningsknappen. Servicestället finns på fjärde våningen. Lokalen har en hiss som rymmer en rullstol och har en automatisk dörr. Hissens våningsnummer kan kännas med fingrarna.
,
,
,
,
Du kan lämna post i brevlådan utanför verksamhetsstället.
När du kommer till en överenskommen träff kan du ta hissen eller trappan till den våning som nämns i inbjudningsmeddelandet. Du behöver inte anmäla dig separat.
Om du inte är säker på vart du ska gå kan du be om hjälp av rådgivarna på gatunivå eller av vakten.