Ohjeet asiantuntijalle
Tältä sivulta löydät asiantuntijakäyttäjien Palvelumanuaalin käyttöohjeet sekä linkit perehdytysten tallenteisiin ja muihin materiaaleihin.
Pikalinkit
Palvelumanuaalin käyttöohjeet
Palvelumanuaaliin voivat kirjautua vain työllisyyspalveluiden henkilöstö sekä Palvelumanuaalista löytyvien palveluiden tuottajaorganisaatioiden käyttäjät. Työnhakijat voivat käyttää Palvelumanuaalia ilman sisäänkirjautumista.
- Uuden käyttäjän lisääminen
-
Tunnukset Palvelumanuaaliin saat oman organisaatiosi pääkäyttäjältä. Pääkäyttäjä kutsuu organisaation uuden käyttäjän Palvelumanuaaliin ja määrittelee hänelle sopivan käyttöoikeuden (pääkäyttäjä, sisällöntuottaja tai asiantuntija).
Etkö tiedä kuka on organisaatiosi pääkäyttäjä?
Voit tiedustella oman organisaatiosi pääkäyttäjätietoa sähköpostitse Palvelumanuaalin ylläpidosta osoitteesta palvelumanuaali@hel.fi. Pääkäyttäjä myöntää omassa organisaatiossa tunnukset henkilöille, joilla on työnsä puolesta tarve päästä tarkastelemaan palveluiden sisäisiä työohjeita. Käynnissä olevien palveluiden julkisia tietoja voit tarkastella ilman kirjautumista.
- Tilin aktivointi ja käyttöönotto
-
Kun sinulle on luotu käyttäjätili, saat sen aktivointia varten sähköpostiisi linkin. Kertakirjautumislinkin kautta pääset asettamaan tilillesi salasanan ja ottamaan Palvelumanuaaliin käyttöösi. Kertakirjautumiseen tarkoitettu linkki on voimassa seitsemän vuorokautta. Kun käyttäjätili on aktivoitu, voit aloittaa Palvelumanuaalin käytön.
Katso yksityiskohtaiset ohjeet täältä.
- Unohtunut salasana
-
Jos olet unohtanut salasanasi, avaa kirjautumisikkuna sivun oikeasta yläkulmasta Kirjaudu sisään -painikkeesta ja valitse Palauta salasanasi -painike. Kirjoita kenttään sähköpostiosoitteesi ja sinulle lähetetään kertakäyttöinen sisäänkirjautumislinkki sähköpostitse. Linkkiä painamalla pääset vaihtamaan salasanasi uuteen. Linkki on voimassa seitsemän vuorokautta.
Katso yksityiskohtaiset ohjeet täältä.
Huom. Jos salasanan palauttaminen epäonnistuu, on mahdollista, että käyttäjätilisi on vanhentunut, poistettu tai et ole aktivoinut sitä oikein.
- Sisäänkirjautumisen epäonnistuminen
-
Jos kirjautuminen epäonnistuu, tarkista ensin, että olet kirjoittanut tunnuksen ja salasanan oikein. Käyttäjätunnus on käyttäjän sähköpostiosoite ja salasana käyttäjän itse määrittämä. Jos et ole varma salasanastasi, kokeile palauttaa salasanasi.
Jos tunnus ja salasana on oikein kirjoitettu eikä salasanan palauttaminen onnistu, on mahdollista, että et ole aktivoinut käyttäjätiliäsi tai se on vanhentunut.
Käytön aloituksessa käyttäjätili tulee vahvistaa kutsusähköpostissa olevan linkin kautta. Jos tiliä ei vahvisteta seitsemän päivän kuluessa, kutsulinkki vanhenee ja sinun tulee pyytää uusi kutsu. Ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon osoitteessa palvelumanuaali@hel.fi.
On myös mahdollista, että käyttäjätilisi on ollut kuuden kuukauden ajan käyttämättä ja tilisi on vanhentunut. Vanhentuneelle tilille ei ole mahdollista kirjautua, vaan käyttäjätili tulee luoda/aktivoida uudelleen. Ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon osoitteessa palvelumanuaali@hel.fi.
- Käyttäjätilin vanheneminen
-
Jos kirjautuessasi tai salasanaa uusiessasi saat virheilmoituksen, joka ilmoittaa ”Tunnistamaton käyttäjä”, on mahdollista, että käyttäjätilisi on vanhentunut tai poistettu. Käyttäjätilit vanhenevat 6 kuukauden kuluttua ja epäaktiiviset tilit poistetaan automaattisesti järjestelmästä.
Käyttäjät saavat sähköpostitse vanhenemisilmoituksen 2 viikkoa sekä 2 päivää ennen tilin poistoa. Vanhenemisilmoituksessa on linkki, josta oman käyttäjätilin voi käydä vahvistamassa aktiiviseksi.
Tilin poiston jälkeen ylläpito voi palauttaa käyttäjätilin. Yli 2 kuukautta sitten poistetulle käyttäjätilille tulee luoda kokonaan uusi käyttäjätili. Jos tilisi on vanhentunut, ota yhteyttä Palvelumanuaalin ylläpitoon osoitteessa palvelumanuaali@hel.fi.
Käyttäjätili ja suosikkilista
Kirjautuneena käyttäjänä pystyt muokkaamaan tilisi tietoja ja tallentamaan palveluita suosikeiksi.
Jos esimerkiksi sähköpostisi vaihtuu, pystyt vaihtamaan käyttäjätilisi tiedoissa tilille uuden sähköpostiosoitteen. Muutoksen jälkeen seuraavalla kirjautumiskerralla kirjaudu sisään uudella, muutetulla sähköpostiosoitteella.
Katso yksityiskohtaiset ohjeet täältä.
Palvelukuvaukset ja hakutoiminto
Jokaisella Palvelumanuaalin palvelulla on kaksi puolta: julkinen palvelukuvaus ja sisäinen työ- ja prosessiohje.
Palvelumanuaalin palveluja voi tarkastella erilaisissa näkymissä. Pystyt joko
- suodattamaan palveluja tarkemmilla asiakkaan tilanteeseen liittyvien kategorioiden avulla tai
- tarkastelemaan kaikkia oman kuntasi asukkaille tarkoitettuja palveluja yhdessä näkymässä.
Katso yksityiskohtaiset ohjeet täältä.
Bilagor (öppnas på ny flik)
Asiakasviestinnän ohje
Mitä kerron asiakkaalle Palvelumanuaalista? Ohje pdf-tiedostona.
Bilagor (öppnas på ny flik)
Perehdytysten tallenteet ja materiaalit
Palvelumanuaalin kvartaali-info asiantuntijoille 21.2.2024
Katso tallenne
Salasana: Palvelumanuaali2023
Palvelumanuaalin kvartaali-info asiantuntijoille 15.5.2024
Katso tallenne
Salasana: Palvelumanuaali2023
Palvelumanuaalin kvartaali-info asiantuntijoille 25.9.2024
Katso tallenne
Salasana: Palvelumanuaali2024
Alta löydät perehdytysten materiaalit.