Asiakasnäkymä
Psykologtjänst för yrkesvals- och karriärhandledning
Organisationssätt
Livssituation och tjänstekategori:
Tjänstens språk:
Avgifter:
Tjänstens tillgänglighet
Vem är tjänsten avsedd för?
Tjänsten är avsedd för dig som önskar stöd och handledning för att gå igenom din situation. Du kan söka dig till tjänsten om du till exempel vill förtydliga dina styrkor, resurser, intressen eller yrkesönskemål eller om du behöver hjälp med att välja utbildningsområde, hjälp med utmaningar som du upplevt i arbetslivet eller om du funderar på att byta bransch. Du kan också söka handledning om din hälsa, livssituation eller inlärningssvårigheter begränsar dina val.
Deltagarens hemkommun:
Ålder:
Hur kan jag delta i tjänsten?
Du kan få handledning av psykologerna vid sysselsättningstjänsten i ditt område. Om du är intresserad av att delta i tjänsten, kontakta sysselsättningstjänsten i ditt område till exempel genom att besöka verksamhetsstället eller lämna en kontaktbegäran via Jobbmarknadens E-tjänster.
Villkor för att delta i tjänsten:
Förutsättningen för att delta i psykologtjänsten är att du är intresserad av att delta i den för att reflektera över din situation tillsammans med en psykolog.
Fördelarna med deltagande i tjänsten:
Den fortsatta inriktningen och karriärvägen blir klarare, kunskapen om alternativen ökar, kompetensen identifieras och därmed ökar också möjligheterna till sysselsättning.
Hur ordnas tjänsten?
Psykologhandledningen ger dig möjlighet att stanna upp för att reflektera över din situation och dina önskemål tillsammans med en psykolog, som kan ge dig nya perspektiv. Syftet med handledningen är att stödja dig i dina framtida beslut.
Psykologhandledningen är en konfidentiell och avgiftsfri tjänst. Beroende på kommunen erbjuds handledningen på finska, svenska, engelska och med hjälp av tolk. Kunderna kan få betjäning ansikte mot ansikte, per telefon eller via videosamtal.
Ett enskilt handledningssamtal tar cirka en timme. Samtalen kan hållas en eller flera gånger. Handledningen kan också omfatta uppgifter, tester samt handledning i anknytning till arbets- eller utbildningsprövning.
Bilagor (öppnas på ny flik)
Var och när?
,
,
,
,
Du kan lämna post i brevlådan utanför verksamhetsstället.
När du kommer till en överenskommen träff kan du ta hissen eller trappan till den våning som nämns i inbjudningsmeddelandet. Du behöver inte anmäla dig separat.
Om du inte är säker på vart du ska gå kan du be om hjälp av rådgivarna på gatunivå eller av vakten.
,
Ingången är svår att se men belyst. Ingångsdörrarna är inte klart urskiljbara. Framför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för till exempel rullstolar. Dörren är tung eller annars svår att öppna.
Lokalen har en hiss som rymmer en rullstol och har en automatisk dörr. Hissens våningsnummer kan inte kännas med fingrarna. Knappen för utgångsvåningen skiljer sig från de övriga knapparna.
Vid ingången och servicestället finns över två centimeter höga trösklar. Det finns sittplatser i väntrummet.
,
,
Kom på morgonen för att undvika eftermiddagsrusningen om du kan. De mest brådskande timmarna är vanligtvis cirka kl. 11–15. Du kan lämna post i brevlådan i trapphusets fjärde våning. Trapphuset kan besökas vardagar kl. 6–20 och lördagar kl. 7.30–16.
De flesta dagar står en vakt utanför dörren och instruerar våra kunder. Om du är osäker på vad du ska göra kan du be vakten om råd.
Ingången finns på Lybecksgränden. Följetrafik kan köra strax intill ingången. Det finns inga tillgängliga parkeringsplatser strax intill ingången, men framför byggnaden finns ett stort parkeringsområde med tre tillgängliga bilplatser ganska nära ingången till sysselsättningstjänsterna. Vid ingången finns två trappor efter varandra med räcken på båda sidorna. Vid ingången finns en brant ramp som är under 6 meter lång och har räcken på båda sidorna. Ingångsdörrarna är klart urskiljbara. Framför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för till exempel rullstolar. Dörren kan öppnas automatiskt med öppningsknappen. Servicestället finns på fjärde våningen. Lokalen har en hiss som rymmer en rullstol och har en automatisk dörr. Hissens våningsnummer kan kännas med fingrarna.
,
,
,
Du kan lämna post i brevlådan utanför verksamhetsstället.
Om du inte är säker på vart du ska gå kan du be om hjälp av infopunktens anställda på gatunivån.
,
,
,
,
,
,