Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Hoppa till huvudinnehåll
    Asiakasnäkymä
    Kunnat
    Uppdaterad 30.05.2025

    Psykologtjänst för yrkesvals- och karriärhandledning

    Psykologen handleder och ger stöd i valsituationer och utmaningar i anslutning till karriär, yrkesval, livssituation, hälsotillstånd, utbildning samt fortsatta planer. Målet är att stödja dig i dina framtida beslut.
    Organisationssätt
    På plats,
    Distans- eller webbtjänst,
    Hybridtjänst (en kombination av tjänster på distans och på plats),
    Individuell vägledning
    Livssituation och tjänstekategori:
    Person med högre utbildning,
    Saknar utbildning på andra stadiet,
    Aktiv arbetssökande,
    Flyttat till landet (integrationstiden pågår),
    Flyttat till landet (integrationstiden upphört),
    Behöver tilläggsutbildning,
    Utmaningar i arbets- och funktionsförmåga,
    Saknar grundskoleutbildning,
    Karriärplanering och yrkesval,
    Utveckling av arbetslivsfärdigheter,
    Kartläggning över kompetens,
    Utbildningsvägledning och studiefärdigheter,
    Stöd för återgång till arbete,
    Bedömning av arbets- och funktionsförmåga,
    Stöd för livshantering och funktionsförmåga
    Tjänstens språk:
    finska
    ,
    svenska
    ,
    engelska
    Avgifter:
    Tjänsten är avgiftsfri

    Tjänstens tillgänglighet

    Möjlighet till tolkning

    Vem är tjänsten avsedd för?

    Tjänsten är avsedd för dig som önskar stöd och handledning för att gå igenom din situation. Du kan söka dig till tjänsten om du till exempel vill förtydliga dina styrkor, resurser, intressen eller yrkesönskemål eller om du behöver hjälp med att välja utbildningsområde, hjälp med utmaningar som du upplevt i arbetslivet eller om du funderar på att byta bransch. Du kan också söka handledning om din hälsa, livssituation eller inlärningssvårigheter begränsar dina val. 

    Deltagarens hemkommun:
    Helsingfors,
    Vanda,
    Kervo,
    Sibbo,
    Raseborg,
    Hangö,
    Ingå
    Ålder:
    För alla människor i arbetsför ålder

    Hur kan jag delta i tjänsten?

    Du kan få handledning av psykologerna vid sysselsättningstjänsten i ditt område. Om du är intresserad av att delta i tjänsten, kontakta sysselsättningstjänsten i ditt område till exempel genom att besöka verksamhetsstället eller lämna en kontaktbegäran via Jobbmarknadens E-tjänster.

    Villkor för att delta i tjänsten:

    Förutsättningen för att delta i psykologtjänsten är att du är intresserad av att delta i den för att reflektera över din situation tillsammans med en psykolog.

    Fördelarna med deltagande i tjänsten:

    Den fortsatta inriktningen och karriärvägen blir klarare, kunskapen om alternativen ökar, kompetensen identifieras och därmed ökar också möjligheterna till sysselsättning.

    Hur ordnas tjänsten?

    Psykologhandledningen ger dig möjlighet att stanna upp för att reflektera över din situation och dina önskemål tillsammans med en psykolog, som kan ge dig nya perspektiv. Syftet med handledningen är att stödja dig i dina framtida beslut.

    Psykologhandledningen är en konfidentiell och avgiftsfri tjänst. Beroende på kommunen erbjuds handledningen på finska, svenska, engelska och med hjälp av tolk. Kunderna kan få betjäning ansikte mot ansikte, per telefon eller via videosamtal.

    Ett enskilt handledningssamtal tar cirka en timme. Samtalen kan hållas en eller flera gånger. Handledningen kan också omfatta uppgifter, tester samt handledning i anknytning till arbets- eller utbildningsprövning.

    Var och när?

    Plats
    Malmgatan 34, 00100 Helsingfors (Helsingfors sysselsättningstjänster, verksamhetsstället i Kampen)
    Tillgänglighet
    Tillgänglig med kollektivtrafik

    Byggnaden har hiss

    Lokalen är fysiskt tillgänglig

    Lokalen beaktar synnedsättningar

    Möjlighet till tillgängligt lyssnande
    Du kan besöka rådgivningstjänsterna under våra öppettider. Du behöver inte boka tid. Om du inte har bokat tid i förväg, ta ett könummer och sätt dig på bänkarna i väntrummet. Notera att rådgivningen kan vara överbelastad då och då.

    Du kan lämna post i brevlådan utanför verksamhetsstället.

    När du kommer till en överenskommen träff kan du ta hissen eller trappan till den våning som nämns i inbjudningsmeddelandet. Du behöver inte anmäla dig separat.

    Om du inte är säker på vart du ska gå kan du be om hjälp av rådgivarna på gatunivå eller av vakten.
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    svenska,
    engelska
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas
    Plats
    Viborgsgatan 2, 00510 Helsingfors (Helsingfors sysselsättningstjänster, Viborgsgatans verksamhetsställe)
    Tillgänglighet
    Byggnaden har hiss

    Tillgänglig med kollektivtrafik
    Anmäl dig till vakten i entréhallen på gatuplanet när du anländer. Om vakten inte är på plats och du har en bokad tid, kan du ta hissen eller trappan direkt till sjätte våningen. När du kommer till sjätte våningen ska du anmäla dig på nytt till vakten. Hen tar dig till väntrummet därifrån vår sakkunniga hämtar dig till mötet.
    Ingången är svår att se men belyst. Ingångsdörrarna är inte klart urskiljbara. Framför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för till exempel rullstolar. Dörren är tung eller annars svår att öppna.

    Lokalen har en hiss som rymmer en rullstol och har en automatisk dörr. Hissens våningsnummer kan inte kännas med fingrarna. Knappen för utgångsvåningen skiljer sig från de övriga knapparna.
    Vid ingången och servicestället finns över två centimeter höga trösklar. Det finns sittplatser i väntrummet.
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    engelska
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas
    Plats
    Kundsgatan 3 A, 00930 Helsingfors (Helsingfors sysselsättningstjänster, Östra centrums verksamhetsställe)
    Tillgänglighet
    Tillgänglig med kollektivtrafik

    Byggnaden har hiss

    Lokalen är fysiskt tillgänglig
    Om du inte har bokat tid i förväg, ta ett könummer och sätt dig på bänkarna i väntrummet, varifrån någon hämtar dig till mötet.

    Kom på morgonen för att undvika eftermiddagsrusningen om du kan. De mest brådskande timmarna är vanligtvis cirka kl. 11–15. Du kan lämna post i brevlådan i trapphusets fjärde våning. Trapphuset kan besökas vardagar kl. 6–20 och lördagar kl. 7.30–16.

    De flesta dagar står en vakt utanför dörren och instruerar våra kunder. Om du är osäker på vad du ska göra kan du be vakten om råd.

    Ingången finns på Lybecksgränden. Följetrafik kan köra strax intill ingången. Det finns inga tillgängliga parkeringsplatser strax intill ingången, men framför byggnaden finns ett stort parkeringsområde med tre tillgängliga bilplatser ganska nära ingången till sysselsättningstjänsterna. Vid ingången finns två trappor efter varandra med räcken på båda sidorna. Vid ingången finns en brant ramp som är under 6 meter lång och har räcken på båda sidorna. Ingångsdörrarna är klart urskiljbara. Framför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för till exempel rullstolar. Dörren kan öppnas automatiskt med öppningsknappen. Servicestället finns på fjärde våningen. Lokalen har en hiss som rymmer en rullstol och har en automatisk dörr. Hissens våningsnummer kan kännas med fingrarna.
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    engelska
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas
    Plats
    Kultasepänkatu 7, 1:a vån., 04250 Kervo (Sampola servicecenter)
    Tillgänglighet
    Lokalen är fysiskt tillgänglig

    Byggnaden har hiss

    Tillgänglig med kollektivtrafik

    Ankomst med bil och parkering för personer med funktionsnedsättning beaktas
    Du kan besöka rådgivningstjänsterna under våra öppettider. Du behöver inte boka tid. Du behöver inte anmäla dig separat. Kom in och berätta för vår anställda vad du behöver råd om. Notera att rådgivningen kan vara överbelastad då och då.

    Du kan lämna post i brevlådan utanför verksamhetsstället.

    Om du inte är säker på vart du ska gå kan du be om hjälp av infopunktens anställda på gatunivån.
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    engelska
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas
    Plats
    Amiralsvägen 2, 2:a vån., 01150 Söderkulla (Söderkulla servicepunkt)
    Tillgänglighet
    Lokalen är fysiskt tillgänglig

    Byggnaden har hiss

    Möjlighet till tillgängligt lyssnande
    Du behöver inte anmäla dig separat.
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    engelska
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas
    Plats
    Fernissagatan 1, 01300 Vanda (Vanda sysselsättningstjänster)
    Tillgänglighet
    Lokalen är fysiskt tillgänglig

    Byggnaden har hiss

    Tillgänglig med kollektivtrafik

    Ankomst med bil och parkering för personer med funktionsnedsättning beaktas
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    svenska,
    engelska,
    Bengali,
    hindi
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas
    Plats
    Näckrosvägen 2 b C, 01300 Vanda (Allaktivitetslokalen Liito/Navigatorn)
    Tillgänglighet
    Tillgänglig med kollektivtrafik

    Ankomst med bil och parkering för personer med funktionsnedsättning beaktas
    Mer information om lokalens tillgänglighet: https://www.vantaa.fi/sv/tjanster/verksamhetsstalle/ungdomarnas-multifunktionscentrum-liito#tab-accessibility
    Palvelun kielet toimipaikassa
    finska,
    svenska,
    engelska
    Veckodag och tid
    Ska överenskommas